سنسور دمای آب موتور

سنسور دمای آب موتور و علائم خرابی آن چیست؟

کرمان موتور فروش اقساطی MVM

سنسور دمای آب موتور در خودرو یکی از سنسور های مهم داخل موتور است که در ادامه به بررسی و علائم خرابی آن خواهیم پرداخت.

«سنسور» دمای آب را به صورت (WTS) هم می نامند و این حروف در واقع مخفف همان کلمه «سنسور» دمای آب به انگلیسی است : (WATER TEMPERATURE SENSOR)

شاید برای برخی ها این سوال پیش آید که اصلا «سنسور» دمای آب چه کارهایی را انجام می دهد در ذیل به بررسی آن ها می پردازیم :

_ در واقع «سنسور» دمای آب زمانی که دمای موتور بالا می رود و خودرو گرم می شود دور موتور را به حدی پایین می آورد که به دور نرمال برسد .

_ «سنسور» دمای آب در برخی از مدل ها قادر است تا فن موجود در سیستم خنک کننده را فعال نماید .

_ «سنسور» دمای آب در حقیقت دمای آب را به پشت آمپر آب منتقل می نماید .

_  ایجاد حالت ساسات در حالت سرد بودن خودرو

_ تنظیم زمان پاشش و آدوانس جرقه در موقع گرم شدن خودرو

_ تامین سوخت بیشتر برای حالت ساسات خودرو سریع تر روشن شود

ساختار داخلی سنسور:

ساختار سنسور دمای آب خودرو
ساختار سنسور دمای آب خودرو

سنسور دمای آب از نوع (NTC) بوده(یعنی مقاومت متغیر با ضریب حرارتی منفی) و داخل آن دو عدد سنسور مقاومتی طراحی شده که یکی از آنها برای ارسال سیگنال به ECU و دیگری به پشت آمپر آب میرود.(در خودروی پراید دو تا سنسور جداگانه طراحی شده است)

محل سنسور دمای آب خودرو
محل سنسور دمای آب خودرو

محل قرارگیری سنسور دمای آب در موتور :

معمولا در اکثر خودرو ها در روی محفظه ترموستات است

مدار الکتریکی سنسور دمای آب :

پایه ۱ اتصال بدنه

پایه ۲ ارسال سیگنال به ECU

پایه ۳ ارسال سیگنال به پشت آمپر آب

تعریف مقاومت (NTC) : این نوع مقاومت با افزایش دما ، مقاومت آنها کم می شود و ولتاژ افزایش می یابد این عمل در سنسور باعث ارسال سوخت کمتر به موتور می شود. همچنین این نوع سنسور های دما از نوع NTC داری عملکرد و دقت بالایی می باشند که در تجهیزات پزشکی هم مورد استفاده قرار می گیرند.

ضمنا سنسور های دمای دیگری به اسم RDT می باشند که در خودرو کاربرد ندارند که با افزایش دما مقاومت آنها افزایش پیدا می کند.

ازآنجاکه دما در محاسبات عملکردی پیشرانه نقش مهمی ایفا می‌کند، هرگونه مشکل مربوط به حسگر دمای خنک‌کننده می‌تواند به‌سرعت به سوء‌عملکرد پیشرانه تبدیل شود. معمولا عیوب حسگر باعث ایجاد نشانه‌هایی می‌شود که راننده می‌تواند با توجه به علائم، مشکل احتمالی را حدس بزند و از ضررهای احتمالی بعدی جلوگیری کند.

علائم خرابی سنسور دمای آب موتور :

۱. مصرف سوخت زیاد

یکی از اولین علائم نقص سنسور دمای آب ، مصرف سوخت زیاد است. اگر حسگر بد کار کند، می‌تواند سیگنال اشتباه به کامپیوتر خودرو ارسال کند و محاسبات سوخت و زمان‌بندی را تحت‌تأثیر قرار دهد. ارسال سیگنال اشتباه از کارکرد پیشرانه در دمای پایین به کامپیوتر، چندان غیرمعمول نیست.

چنین عیبی باعث می‌شود کامپیوتر خودرو فکر کند دمای پیشرانه سرد است (حتی اگر واقعا این‌طور نباشد) و درنتیجه دستور ارسال سوخت بیشتری نسبت به مقدار لازم صادر خواهد کرد. به این معنی که افزایش مصرف سوخت را سبب می‌شود و ممکن است عملکرد موتور را نیز مختل کند.

۲. خروج دود سیاه از اگزوز

یکی دیگر از علائم ایجاد عیب احتمالی در حسگر مایع خنک‌کننده، خروج دود سیاه از اگزوز است. اگر حسگر خراب شود و سیگنال اشتباه ارسال کند، ECU در محاسبات خود اشتباه می‌کند و مخلوط سوخت را بدون ضرورت غنی خواهد کرد. اگر مخلوط سوخت و هوا بیش‌از‌حد غنی باشد، پیشرانه به مرحله‌ای می‌رسد که نمی‌تواند سوخت را به‌خوبی منفجر کند و درنتیجه دمای محفظه‌ی احتراق و لوله‌های اگزوز افزایش می‌یابد. درادامه، رنگ دود ناشی از احتراق به سیاه تغییر می‌کند که نشانه‌ی غنای مطلوب سوخت است.

۳. بیش‌از‌حد گرم‌شدن پیشرانه

یکی دیگر از علائم ایجاد عیب در حسگر دمای خنک‌کننده، گرم‌شدن بیش‌از‌حد پیشرانه است. گاهی اوقات حسگر دمای آب به‌گونه‌ای خراب می‌شود که سیگنال دائمی از داغ‌بودن پیشرانه به ECU ارسال می‌کند.

در این حالت، واحد کنترل الکترونیکی برای جبران‌کردن گرمی پیشرانه، به‌اشتباه دستور می‌دهد تا مخلوط سوخت و هوا رقیق شود. ازاین‌رو، دمای پیشرانه به‌دلیل مخلوط سوخت و هوای رقیق، مدام افزایش می‌یابد که به احتراق زودرس و خطای جرقه منجر خواهد شد.

۴. روشن‌شدن چراغ چک موتور

چشمک‌زدن یا روشن‌شدن چراغ اخطار پیشرانه، یکی دیگر از علائم ایجاد عیب در حسگر دمای خنک‌کننده است. در برخی خودروها، اگر ECU اشتباهی در سیگنال ارسالی حسگرها یا مدار الکتریکی آن‌ها تشخیص دهد، چراغ اخطار را روشن می‌کند.

حسگر دمای مایع خنک‌کننده یکی از مهم‌ترین حسگرهای واحد مدیریت پیشرانه‌ی خودرو است؛ زیرا اطلاعات ارسالی آن نقش مهمی در محاسبات و عملکرد موتور برعهده دارد. به همین دلیل، اگر علائم مذکور را در خودرو خود مشاهده می‌کنید، احتمالا حسگر دچار مشکل شده است. تعمیرکاران حرفه‌ای قادر خواهند بود عیوب موجود در خودرو را تشخیص دهند و بگویند به تعویض حسگر نیاز دارید یا نه.

مراقبت از سنسور دمای خودرو

  1.  اگر خودرو مکرر جوش بیاورد سنسور دمای خودرو مقاومت خود را از دست میدهد .
  2. اگر رادیاتور و موتور هواگیری نشود سنسور دمای خودرو عمر خود را از دست میدهد .
  3. در زمستان و تابستان ( در دمای غیر طبیعی  ) از ضد یخ استفاده کنید .
  4. خودرو خود را هر چند وقت یکبار تست دیاگ بزنید .

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *