سنسور دریچه گاز خودرو

سنسور دریچه گاز خودرو و علائم خرابی آن چیست؟

کرمان موتور فروش اقساطی MVM

سنسور دریچه گاز خودرو یکی از سنسور های موتور است که وظیفه اصلی آن کنترل پاشش سوخت است که در ادامه به بررسی و علائم خرابی آن می پردازیم.

سنسور دریچه گاز چیست؟

وقتی می گوییم «سنسور دریچه گاز» (Throttle position sensor)، منظور حسگری است که روی دریچه گاز انواع خودرو من جمله پراید، سمند EF7 و پژو ۴۰۵ بسته می شود. در خودروهای سمند EF7 این حسگر معمولا در پشت دریچه اصلی گاز و نزدیک استپر بسته می شود اما در برخی از خودروها در قسمت جلویی موتور ماشین قابل رویت است. البته اگر خودروی سمند یا پژو شما برقی باشد، حسگر سنسور گاز، داخل خود دریچه گاز تعبیه می شود و برای یک فرد معمولی به راحتی قابل تشخیص نیست.

سنسور دریچه گاز موظف است تا ای سی یو (E.C.U) خودرو را از موقعیت دریچه گاز مطلع سازد. با فشردن پدال گاز و تغییر مقاومت الکتریکی میزان ولتاژ ورودی به ECU تغییر می کند و ECU با ارسال سیگنال مناسب میزان باز و بسته بودن صفحه تراتل را مشخص می کند.

در تکنولوژی جدید سنسور دریچه گاز جای خود را به دریچه گاز برقی در خودروهای امروزی داده است و این سنسور از روی دریچه گاز حذف شده است. البته در برخی از خودروهای تولید داخل هم این سنسور جای خود را به دریچه گاز برقی داده است اما همچنان هستند خودروهایی از خانواده سمند، پژو و پراید که دریچه گازشان برقی نیست.

دریچه گاز برقی میزان مصرف سوخت را کاهش می دهد به این دلیل که در دریچه گاز مکانیکی راننده با فشردن ناگهانی پدال گاز این دریچه باز می شود اما دریچه گاز برقی با توجه به سیگنال الکتریکی که از ECU خودرو میگیرد دریچه گاز را متاسب با آن باز می کند و این امر موجب بهبود مصرف سوخت خواهد شد.

دریچه گاز خودرو
دریچه گاز خودرو و محل قرارگیری سنسور دریچه گاز

از جمله عواملی که باعث بروز مشکل در حسگر دریچه گاز می شوند، شستشوی موتور ماشین است؛ البته ایراد در سیمکشی یا کامپیوتر خودرو هم باعث خرابی این حسگر خواهد شد. خراب شدن دریچه گاز خودرو نیز می تواند دلیلی برای تعویض سنسور دریچه گاز باشد.

علائم خرابی سنسور دریچه گاز خودرو :

  1. بالا ماندن دور موتور در دور آرام (در ECU ساژم در حالت خلاص دور موتور با شتاب ماشین پایین
  2. می‌آید )
  3. دیر و یا با تأخیر گاز خوردن (پدال گاز با دریچه و پشت آمپر یکسان نیست)
  4. دیر پایین آمدن دور موتور ولی از دور آرام پایین‌تر نمی‌آید.
  5. در حالت سرد بودن خودرو، ایرانیان دیاگ، دور موتور نرمال ولی در حالت گرم شدن موتور، دور موتور تا کات آف بالا می‌رود.
  6. نوسان در دورهای بالا به خاطر کثیفی و آب خوردگی (۳۰۰۰RPM)
  7. دود کردن موتور، گاهی اوقات با گاز دادن میزان دود کم یا زیاد می‌شود.
  8. بالا نرفتن دور موتور از حد کاتاف (۶ تا ۶/۵ بستگی به نوع خودرو دارد).
  9. کاتاف به ۳۰۰۰ تا ۴۰۰۰ می‌رسد.
  10. با گاز دادن موتور خاموش می‌شود. (خودرو عطسه می‌زند.)
  11. خودرو بین دور موتور ۲۵۰۰rpm تا ۳۰۰۰rpm حالت گرفتگی پیدا می‌کند.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *